jump to navigation

IZINKANKU KAWEN LAGI November 19, 2009

Posted by sikkongang in CERPEN.
trackback

Sayang, Abang minta izin untuk nikah sorang lagi,” Aliyah yang sedang melipat kain, terdiam seketika. Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak. Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di dalam TV, sementelah TV juga dipasang. Tapi, ahh bukanlah. TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk?

Dia menghela nafas panjang. Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum. Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang. Segelas air sejuk diteguk perlahan.

Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya, mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur. Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya. Kini, anak-anak kian beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin. Pengabisannya dia kembali kepada suaminya.

Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah. Namun, kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

Dua Minggu yang lalu di kedai kopi

“Kau mampu Asraf, dengan gaji kau, aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga,” sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

Seminggu yg lalu di Restoran Nelayan

“Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis,” masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah. Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat. Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak- anak. Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.

Satu hari slps Sembahyang Isyak berjemaah.. 

“Abang , Aliyah setuju dengan permintaan Abang. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu,” Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya.

Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran. Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh! hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

“Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja, boleh?” pelik benar permintaan isterinya. Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu?

Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju. Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan. Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak daa…

Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu. Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

2 hari berikutnya…

“Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri Abang,” terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau.

“Kak Aliyah yang minta,” masih lembut dia memujuk Qis.

“Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis? Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!” terkejut Asraf Mukmin, membuatkan ABC yg baru dikunyahnya tersembur keluar.

“Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. Abang dah lama hidup dengannya. Abang faham.” – Asraf Mukmin

Qistina mengalih pandangannya. Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua. Heh, ini Qistina lah. Jangan haraplah jika nak membuli aku. Desis hati kecil Qistina…

Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya. Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah. Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di masjid Putra. Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian menghadiri majlis kuliah agama. Membaca Al-Quran secara bertaranum itu adalah kesukaannya. Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan. Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji. Menitis air matanya. Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu. Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.

Tit tit (Nokia 3210)… sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya.

“Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik utk Abang jadikan isteri. Qis tidak sehebat kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama Abang.”

Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.

Kepada: Asraf Mukmin, Suami yang tersayang…               

Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna coklat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.                     Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu. Abang yang dikasihi, genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina. Terima kasih kerana Abang membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.

1. Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan. Baju- bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tak sanggup Abang diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa Abang sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi Abang nak menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan Abang…

2. Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tahu selera Abang hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera Abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, Abang muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka. Kesian nanti, tak makan la pula anak-anak kita. Aliyah sayangkan Abang…

3. Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat Abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak-anak Abang untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung…hmmm.. Aliyah sayangkan Abang…

Abang yang disayangi, cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah tak terdaya. Abg lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, Abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan Abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya. Abang yang dicintai, di dalam sampul ini ada borang keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak. Jika munajat Abang di Masjid Putra mengiyakan tindakan Abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina. Oh ya, sebelum terlupa, Qistina telah berada di Sawarak. Menunggu Abang… Aliyah sayangkan Abg… Tetapi jika Abg merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri Abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah… Aliyah sayangkan Abang… Tetapi, jika Abg merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk Abangg.. tolonglah bukakan pintu bilik ni. Aliyah bawakan sarapan kegemaran Abang, roti canai…air tangan Aliyah.                                                 

Salam sayang,

Aliyah Najihah binti Mohd Hazery.

Tangannya pantas membuka pintu biliknya. Di situ berdiri Aliyah Najihah bersama-sama hidangan sarapan pagi kegemarannya. Dia tersenyum! Benar, tiada isteri sehebat Aliyah isterinya! 

Cerpen Cinta ini telah disembat oleh aku dari Forum Tentang Cinta

Advertisements

Comments»

1. "eS@RLi" - November 19, 2009

hOhOhOhOoO..
iStErI Yg sOlEhAh jUa yG D CaRi… nIcE StOry.. 😀

sikkongang - November 19, 2009

kembali ke pangkal jalan….

DNA - November 19, 2009

tak sangka aku ko ni pun jiwang jugak ek sata!
(oOo. ngata aku ye! hambik ko!)

😀
jangan marah bro!
tapi kan kalau nak kawin lagi satu, kena la ada yang pertama.. ko bila lagi?

2. sikkongang - November 20, 2009

Lupa plk tulis kat bwh tu…

: This story is dedicate to my friend DNA….

p/s : citer tu utk ko la bro…hehe…

3. "eS@RLi" - November 20, 2009

aHaHaHaHaAAaAAa..
KiJaM NyEr..
GeLaK GuLiNg2..

4. sikkongang - November 23, 2009

gelak snow gelak..
kang kena kuntau ngan DNA..
x tau haa…

p/s: ampon bro..jgn marah…:peace.

5. "eS@RLi" - November 23, 2009

GeLaK2 JuGaK..
sAtA KeNa jAwAb sOkLaN DnA TuH..
aHaHaHaAaa.. ;p

6. sikkongang - November 23, 2009

soklan yg mn ekk..
kan dh jwb….dedicate to DNA…
hehe……

p/s: leh tlg jwb soalan tu tuk sy….

7. "eS@RLi" - November 24, 2009

sOkLaN Yg “ko biler lagik?” eHeHeHeEe.. ;p

8. sikkongang - November 24, 2009

hahaha…
perlukah dijawab soklan bonus tuh…
Rahsia Besar tuh….x blh didedahkan kpd umum…

(larikkk….)

DNA - November 25, 2009

oOo..
korang ngumpat aku kat sini yek!
mentang-mentang la aku tengah busy sekarang..

sanggup ko tikam aku dari belakng ye sate..
ops!! sori.. sata…

sikkongang - November 26, 2009

ko tgh wat per tu…
tosey..ke…or tat telur….haha..

ohhh…wat sate….(blh mntk ciket)..
tikam dr blkg….?? (aku pusing blkg & then tikam ko)..
maknanya ko kat blkg aku…then aku tikam…..
arrr…ahhh..apa2 lah…

p/s: ilek la bro…kitaorg bkn ngumpat..kutuk jek…(hehe..jgn marah haaaa)

9. "eS@RLi" - November 26, 2009

EhEhEhEEEeE.. *purak2 tidak mengerti* AhAkS~

10. sikkongang - November 26, 2009

apa benda yg purak2 nih..
aku bkn kurak2….
alahaii..
“Aku x prcaya…C.I.N.T.Aaaaa”…..- liana jasmay…

11. "eS@RLi" - November 26, 2009

BrO BERdUa nIh lAh..
DoK TiKaM2 BlKaNg.. aBiS DaRaH..
wAkAkAkaA..

12. DNA - December 4, 2009

DARAH!
mana darah..
Snow berdarah ke? meh DNA balutkan!!!
😛

13. "eS@RLi" - December 4, 2009

mAnEr aDeR SnOw bErDarAh.. T_T
*blushing*

14. sikkongang - December 4, 2009

heppp snoww..
apa darah-berdarah nihhh…
kotor aa…umah sata..

"eS@RLi" - December 7, 2009

uMaH SaTa kUtUr xPeR..
lAu uMaH SnOw kUtUr bR SnOw mEngAmUk..
MiAhAhAa..

15. DNA - December 8, 2009

la.. tak ada darah ke?
tak pe lah! DNA balutkan jugak ek!! 😛

tak pe bro! kalau umah ko koto, nanti kita masukkan dalam mesin cuci..
(letak clorox sikit)

16. sikkongang - December 8, 2009

balut habes snow tu..
biar dia jd mumia…
hahaha..padan muka snow….

p/s: guna daiya…lupakan yg laen…heheheh..

DNA - December 8, 2009

aku tau!
sat lagi kalau dia mengamuk bro, kacau beb!!
baik aku lari dulu…
.
….. …. …. ….. .

17. sikkongang - December 9, 2009

alo bro..
majuk dh minah nih..
tgk…dh brp ari x jengah kita…
musyil jgk aku…

p/s: dier kena lamar kot…

18. DNA - December 9, 2009

merajuk!
kena lamar?

tak mungkin!!
setiap mana-mana pelamaran kena melalui aku dulu ko tau!
jadi aku rasa tak mungkin!

(mungkin dia merajuk kot! ko ada cakap sesuatu yang boleh menyakitkan hati dia ke bro?)

19. sikkongang - December 9, 2009

org melamar kena direct bro..
klu nk meminang br melalui ko…
tu protokol yg perlu diikuti…

ntah la bro..
mgkn dier tgh fikir..
nk trm ke x lamaran tu…
pastu br dier gitau ko…
yg akan ada org msk meminang…
aku rasa la….

p/s : i just say, “would u marry me”..je kat dier…peace..

DNA - December 9, 2009

uik!!!!

20. sikkongang - December 9, 2009

Upss…
tersasul plk…
hehe…ampon yer snow….

p/s: kenyataan diatas adalah rekaan semata-mata..tiada kena-mengena dgn yg msh hidup @ yg x nk hidup @ yg x hidup lg…

21. max - January 21, 2010

wakaka meriahnya korang kat sini ek…:D

22. sikkongang - January 25, 2010

maxxxxxxxxxxxxxxxxx…
welcome to party…..
enjoy yourself….
wat mcm umah sendirik….
klu nak air mntk kat snow…
nk mkn…srh DNA oder…
jgn takut dna yg byr….

p/s: uppsss…

DNA - January 28, 2010

a’ah..
bila part bayo semua aku!
bila bayo je aku, korang kalau makan bukat tau sikit-sikit..
naa.. hambik punya naalla..

(Snow, meh duit! cepat!!!!) 😀

23. sikkongang - February 4, 2010

ala bai…
ko kan kaya…
aku dgr ko bekpas kat johor…
mkn tghari kat singapore…….
mkn mlm kat kl…..

p/s: klu snow lg byk wit…(dier save mkn..)

24. DNA - February 4, 2010

itu makan angin la Bro..

jom kita pau Snow nak?

25. "eS@RLi" - February 5, 2010

hAi, sAnA SiNi DoK MeNgEpAw..
SnOw jUgAk..
AsIk2 sNoW.. AsIk2 sNoW.. MeNcIk lA CaMnIh.. *muekekeekke*
.
mElAmAr?? MeMiNaNg??
MaRrIeD??
aUmMMMmm~~
*Blush*

26. sikkongang - February 14, 2010

adui bro…
kesian plk aku tgh adeks manis nih..
sentiasa jd mangsa paw….

jom snow…
ari nih sata yg blanjer..
kiter 2 jek….psl dna tuh…
bior la beliau pegi mkn angin….
bior perut dio bkmbung dek angin…
ngeh3….jgn naik angin yer bro…

p/s: amponnnn…

27. "eS@RLi" - February 19, 2010

JuM..
PizZA HuT!
.
pApAi dNa.. eKeKeKee.. ;p

28. DNA - April 18, 2010

sampai ati korang tinggal kan aku ek!!
huhuu

29. esarli budak baik - April 14, 2011

MuAhAhAhAaA..
bULi lg SenOw.. *rase kan*
hIhIhIhI..

p/s : thn lepas punyer last komen.. hek3

30. Kaedah Hebat Di Kamar - June 12, 2013

Entah kenapa… hari nie kat office teringat blog nie.

.. kat kantin tadi pon teringat blog nie.. naik keta
pon teringat blog nie… awak ada calit minyak senyonnyong ke kat homepage ?
? 🙂 lawak jer .. tahniah post yang menarik.
.

sikkongang - June 17, 2013

Stlh 2 thn berlalu akhirnya muncul jg penambah komen..hehe..mgkn post ini ada ceritanya tersendiri..haha..gurau jek..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: